Viimaste aastate kriis andis ränga hoobi toitlustusele ja meelelahutusele, kuid avaldas suurt survet ka üle kolmekümne aasta tegutsenud Eesti IT-ettevõttele Ektaco. Kuidas hoida pinnal nii iseennast kui ka kõiki kliente? Vastuseid otsides sündisid näiteks sellised lahendused tänu millele liiguvad restoranilauas tellimused iPhone’ist otse kööki ja Balti jaama turule tekkisid esimesed iseteeninduskassad.
Probleemid? Ei, võimalused
Ektaco ülesanne on aidata igas suuruses ettevõtetel muuta oma äritegevus võimalikult lihtsaks ja nutikaks. Teisisõnu on see lüli, mis hoiab töös e-poodide ja toitlustus- ning meelelahutusettevõtete kassasüsteemid ja tööajaarvestuse, et kliendid saaksid suunata oma energia tarkvaraga mässamise asemel äritegevuse arendamisse.
Toitlustus- ja meelelahutusettevõtetel tuli kriisi puhkedes leida viis, kuidas piirangute ja sulgemiste keskel ellu jääda. Ka Ektaco meeskonnal oli esialgu kerge närv sees – ettevõtte peamised kliendid olid ikkagi need, kes pidid hakkama end äkitselt üleöö uuesti leiutama. 2020. aasta märtsis leidis ka Ektaco end olukorrast, kus suur osa klientidest hakkas olude sunnil lepinguid peatama. Ettevõte tuli omalt poolt vastu soodustustega, aga hakkas kohe ka mõtlema, kuidas raskes olukorras tehnoloogiliselt abiks olla.
Restoranidele hakati kiiremas korras looma lahendusi, mis viiksid teenindaja, köögi ja kliendi omavahelise kontakti võimalikult nulli. Üheks selliseks oli lauast tellimuste võtmine QR-koodi abil. 2021. aasta suvel lansseeris Ektaco ka mobiilipõhise kassa, mille abil liiguvad tellimused iPhone’ist otse kööki. Tänu sellele ei pea menüüd käima käest kätte ja teenindaja ei pea hakkama tellimusi paberile kirjutama ja nendega köögi vahet jooksma.
Teine kriisiaja lahendus oli poe või restorani müügi viimine veebi. Kuna raskel ajal käis nii mõnegi söögikoha jaoks kullerteenuse palkamine rahaliselt üle jõu, kolisid paljud lihtsalt oma müügitegevuse veebi üle. Ektaco aitas ettevõtetel kogu veebipõhise CompuCash andmebaasiga liidestatud tellimiskeskkonna tasuta püsti panna. See osutus nii mõnegi restorani jaoks sulgemisest päästvaks õlekõrreks.
Kui Ektaco CompuCashi kassasüsteemi on kasutusele võtnud enamik Eesti toitlustusasutusi, siis kauplustele on tulevikus plaanis arendada uus ja tänapäevasem kassasüsteemi tarkvara ja äpp, mis arvestaks poodide eripärade ja vajadustega.
Tööjõudu napib? Masinad tööle
Kriis tõi valusalt pihta saanud valdkondadele veel teisegi probleemi: tööjõud kolis teistesse sektoritesse ümber ja restoranidel ja poodidel polnud piirangute leevenedes kedagi palgata. Üks viis tööjõukriisi lahendamiseks oli iseteeninduskassad, teine aga Ektaco tööajaarvestussüsteem, mis aitab ettevõttel säästa raha ja aega, muutes paindliku planeerija abil graafikute koostamise ja palgaarvestuse tunduvalt lihtsamaks ja digitaalseks. Hea boonusena annavad mõlemad süsteemid süsteem põhjaliku ülevaate sellest, mis töötab äris hästi ja mida saaks kiirete muudatustega teha paremini.
Iseteeninduskassad olid tõusuteel juba enne kriisi ning kui varem olid need suuremate toidupoodide pärusmaa, siis nüüd tunnevad efektiivsuse tõstmise ja kulude vähendamise vastu huvi ka paljud väiksemad ettevõtted. Hea näide on Balti jaama turul tegutsev Tokumaru, mis pani püsti oma esimese iseteeninduskassa. Samuti on Balti jaamas tegutsev mahekauplus Biomarket nüüd täielikult iseteeninduskassade peale üle läinud.
IT-lahendused avavad rahvusvahelise turu
Kriisi ajal tõusis jõudsalt ka veebipoodide ja tellimuste osa ning selleks, et turu vajadustega sammu pidada, tuli Ektaco välja uue tarkvaraga, mis hoolitseb selle eest, et laod oleksid veebipoodidega integreeritud ja kogu äritegevust oleks võimalik hallata ühes tarkvaras.
Veebipoodide kõrval kinnitasid kriisi ajal kanda ka pimepoed ehk hiiglaslikud laod, kuhu kliendid jalutama ei pääse ning kaupa saabki tellida ainult veebist. Nende hulgas on näiteks Bolt, millel on oma e-pood nii Eestis, Lätis, Leedus kui ka Rootsis. Bolti pimepoes saab tellimusi esitada äpi kaudu ning Ektaco hoolitseb tellimustega seotud lahenduste kõrval ka laohalduse eest.
Müügi veebi kolimine avab ettevõtetele ukse rahvusvahelisele turule ning kuna kaupluste ja restoranide ketistumise trend oli näha juba enne kriisi, töötab Ektaco selle nimel, et kassasüsteemi saaks kasutada erinevates riikides. Praeguseks on Ektaco süsteem sertifitseeritud kogu Baltikumis ja Rootsis.
Koos on julgem
Ektaco lahendused ei eelda, et klient oleks ise IT-spetsialist, vaid pakub oma süsteemidele ööpäevaringselt järelhooldust ja tuge. Kliendid saavad küsida nõu telefoni, e-kirja kui ka chat-i teel ning praeguseks toimuvad kõik koolitused virtuaalselt.
Viimaste aastate üks õppetund võiks olla see, et kriisile on kindlam vastu minna siis, kui ettevõttel on olemas IT-partner, kes aitab ettevõttel raskes olukorras ümber orienteeruda ning töötab kiirelt välja kõik kohanemiseks vajalikud lahendused.