Ükski kaupluse- või restoraniomanik ei saa tänapäeval läbi ilma müügi haldamise lahenduseta, olgu selleks siis kassaaparaat või kassasüsteem (nn POS-süsteem).
Meie käest küsitakse sageli, mis on peamised erinevused kassasüsteemi ja kassaaparaadi vahel. Enne erinevustesse süvenemist, vaatame üle terminoloogia.
Mis on kassaaparaat
Tegemist on üsna elementaarseid funktsioone pakkuva seadmega, mis võimaldab hallata müüki, arvestada käibemaksu, väljastada kviitungit, hoiustada sularaha ning luua elementaarseid müügiraporteid ja aruandeid.
Uuema kassaaparaadiga saab liidestada ka kaardimakse terminali ja ribakoodi lugeja. Kaasaegsetel kassaaparaatidel on ka SD-kaardi pesa andmete salvestamiseks ja raportite lugemiseks ning väike digitaalne ekraan, mis näitab kliendile ostude summat.
Kassaaparaadi peamised plussid on pikk eluiga (10+ aastat) ning soodne hind (alates 200 eurost).
Mis on kassasüsteem
Kassasüsteemil on kõik kassaaparaadi omadused, ent nii funktsionaalsuse, kasutajakogemuse kui ka lisavõimaluste poolest on kassasüsteem oluliselt rohkemaks suuteline.
Siinkohal tasub mainida, et kassasüsteemid jagunevad omakorda klassikalisteks ja mobiilseteks. Kui klassikalisi oleme harjunud nägema poodides, spordiklubides ja näiteks teatris, siis mobiilseid saab tahvelarvuti või nutitelefoni abil kasutada kõikjal, kus on internetiühendus. Mobiilseid kassasüsteeme võib järjest enam näha kohvikutes ja restoranides.
Oluline on teada, et mobiilseid kassasüsteeme müüakse peamiselt kuupõhise hinnamudeliga, mis tähendab seda, et süsteemi ei osteta välja, vaid renditakse. Traditsioonilist kassasüsteemi on aga võimalik ka välja osta.
Kassasüsteemidel on palju plusse: alates võimekast analüütikast, mis võimaldab teha paremaid juhtimisotsuseid, lõpetades turundus- ja müügikampaaniate lahendustega, mis aitavad tõsta müüki.
Peamised erinevused kassaaparaadi ja kassasüsteemi vahel
1. Laohaldus
Enamikus kassaaparaatides puudub võimalus laohalduseks. Päeva lõpus on küll võimalik näha, mitu toodet müüdi, kuid sellega enamasti seadme funktsionaalsus piirdub.
See-eest kassasüsteemis on väga põhjalik laohaldus. Näiteks toitlustuses on võimalik pidada arvestust müüdud komponentide üle, toetatud on retseptid ja kalkulatsioonid. Lisaks võimaldab kassasüsteem teavitada kasutajat vajadusest kaupa juurde tellida.
2. Turvalisus
Kassaaparaat ei loo omanikule kindlustunnet ettevõttes toimuva üle, kuna sellel puuduvad kassasüsteemile omased kontrollifunktsioonid.
Just kassasüsteemile on omane suutlikus logida kassa tegevusi, luua erinevaid kasutajaõigusi ja integreeruda videovalvega. Kõik selleks, et suurendada kontrolli äritegevuse üle.
3. Aruandlus
Kassaaparaadid on enamasti suutelised printima vaid päevaraporti. Kallimad mudelid võimaldavad näha raportit ka toodete lõikes. Eelnevate päevade müügist ülevaate saamine võib osutuda võimatuks või võtta hulgaliselt aega.
Kassasüsteemid võimaldavad jälgida erinevaid ostude mustreid ja vaadata aruandlust nii arvete, toodete, makseviiside, müüjate kui ka kampaaniate kaupa.
4. Püsiklientide haldus
Kassaaparaat ei paku võimalust talletada püsiklientide infot, jälgida nende ostude ajalugu ega teha spetsiaalseid pakkumisi.
Kassasüsteem sisaldab endas CRM-moodulit, mis annab kaupmehele täpset kliendikohast informatsiooni ning võimaldab luua klientidele suunatuid kampaaniaid. Suure plussina on kauplusel võimalik kliendikaardina kasutada ka kliendi ID-kaarti.
5. Kasutusmugavus
Kassaaparaadid töötavad enamasti põhimõttel, et igale tootele vastab kindel number. Klienditeenindaja peab neid numbreid peast teadma või vihikust vaatama.
Kassasüsteem võimaldab defineerida tooterühmade, toodete ja eri funktsioonide jaoks nupud. Puutetundlikult ekraanilt valitakse soovitud tooted ja müük toimub väga kiirelt.
6. Lisaseadmed ja liidestatus
Kaardimakseterminalid, värvilised kliendiekraanid, vöötkoodilugejad ja restoranides kasutusel olevad köögiprinterid - need on vaid mõned kassasüsteemi juurde käivad seadmed, mis teevad ettevõtte argipäeva mugavamaks.
Lisaks on kassasüsteemiga võimalik siduda ka videovalve, raamatupidamistarkvara ja e-poed. Ülalnimetatud võimalused kassaaparaatide puhul enamasti puuduvad.
7. Kaughooldusega klienditugi
Kassasüsteemide kasutamise üks oluline komponent on hästitoimiv klienditugi ja kaughooldus, mis aitab kliendil lahendada kõik probleemid kiiresti.
Väga vähesed kassaaparaatide müügiga tegelevad ettevõtted või internetipoed pakuvad ka nende hooldust, rääkimata 24/7 klienditoest.
Kokkuvõtteks kassaaparaatitest ja kassasüsteemidest
Kogemus on näidanud, et nii alustavate kui tegutsevate ettevõtete vajadusi suudab kõige paremini rahuldada kaasaegne kassasüsteem, mis on ühest küljest küll põhjalik, kuid samuti paindlik.
Aja jooksul tekib kõigil paratamatult küsimusi. Seetõttu soovitame alati hinnata, kas teie poolt valitud koostööpartner pakub kliendituge ning testida selle suutlikkust teie küsimustele kiirelt vastata enne ostu sooritamist.