Maailm on alates koroonaviiruse ilmumisest 2020. aasta kevadel astunud suure sammu kaugtöö poole. Paljud eraettevõtted korraldasid kiiresti töö inimeste kodudesse ümber ning paljud töötavad siiani suures osas kodukontoritest. Riigi tasandil vajavad töökorralduse muudatused aga ka seadusemuudatusi ning seetõttu ei jõutud kevadise eriolukorra ajal riigikogu istungeid kaugformaati ümber viia. Eesti kui e-riigi jaoks märgilise tähtsusega päev oli 17.12.2020, mil riigikogu istung toimus paralleelselt saalist ning turvalise tarkvara abil saadikute kodudest.
Kui varasemalt oli võimalik riigikogu istungil osaleda ainult füüsiliselt saalis viibides ning ka avalik otseülekanne on umbes minutise viiteajaga, siis nüüd on saadikutel tehniliselt võimalik osaleda täiel määral ka kaugtöö vormis oma kodust või mistahes muust hea internetiühendusega paigast.
Milliseid tegevusi saab kaugistungi formaadis teha?
Uus süsteem võimaldab moodsa ning üliturvalise veebipõhise lahenduse abil Riigikogu istungit 100-protsendiliselt kaugtöö formaadis läbi viia ning süsteemis on olemas kogu funktsionaalsus, mis füüsiliselt riigikogu saalis oleval puldil. Muu hulgas on toetatud näiteks:
- Kohaloleku kontroll
- Kohalolijate vaade erakondade kaupa
- Kõnede pidamine ning kõnejärjekord
- Küsimused ning nende haldamine
- Käe tõstmise võimalus protseduuriliste küsimuste jaoks
- Avalikud hääletused, kus on näha iga saadiku antud hääl
- Salajased hääletused, kus on näha vaid üldine tulemus
- Vaheajad
- Päevakord
Uuendusena on samast süsteemist ühe klikiga kättesaadavad ka kõik päevakorraga seonduvad dokumendid ning istungi ülekanne on saadikutele süsteemist nähtav ilma viiteajata. Just reaalajas istungi jälgimine on kasulik funktsioon ka Riigikogu hoones füüsiliselt viibijatele, andes saadikutele võimaluse pikkade istungite ajal näiteks saalist väljas ajakirjanike küsimustele vastata ning siiski pidevalt kursis olla, mis momendil saalis toimub. Nii saab garanteerida õigel ajal küsimuse esitamiseks kohal olemise või kontrollida seda, kui pikk on järjekord saadiku enda esinemiseni.
Lisaboonusena on süsteemi sisse ehitatud subtiitrite lisamine ning automaatne stenogramm ning ka istungi protokoll koostatakse automaatselt süsteemi poolt.
Tänapäevane tehnoloogia, mida on mugav kasutada
Tarkvara on üles ehitatud responsiivselt nii, et seda oleks võimalikult mugav kasutada igast nutiseadmest – arvutist, tahvelarvutist ning ka mobiilist. Sujuva töökorralduse jaoks on ekraanil aktiivselt nähtaval vaid need komponendid, mida antud hetkel tarvis on ning ülejäänud funktsionaalsus töötab taustal.
Riigikogu Kantselei haldusdirektor Ahto Saks on uue süsteemiga rahul –
"Uus tarkvara lahendus Riigikogu kaugistungite korraldamiseks on Ektaco poolt loodud täpselt meie vajadustest lähtuvalt ning maailmas täiesti ainulaadne "
Süsteemi ainulaadsust ilmestab ka fakt, et kuigi ametlikult on seni läbi viidud ainult üks kaugistung, siis juba on Ektaco saanud süsteemi kohta päringuid ka mujalt maailmast.
Eesti ettevõte Ektaco on pakkunud ettevõtetele lihtsalt toimivaid ning mitmekülgseid ärianalüütika ning -kontrolli täislahendusi juba 30 aastat. Portfelli suurimateks toodeteks on kassasüsteem CompuCash ning tööajaarvestuse süsteem CompuAccess. Ka hääletussüsteemide riigihankeid on Ektaco võitnud juba ligi 20 aasta jooksul ning näiteks on istungise haldamise integreeritud süsteemid kasutusel Tallinna Volikogus ning Riigikogus.