Tulevikus ei ole tööajaarvestuse süsteem enam pelgalt tööriist graafikute koostamiseks, vaid ka nutikas abiline, kes õpetab ettevõtetele, kuidas kasutada oma ressursse võimalikult optimaalselt. Tänased süsteemid seda sel kujul veel ei võimalda, aga mida rohkem ülesandeid usaldame tehisintellekti täita, seda kindlamaks ja mugavamaks muutub süsteem nii tööandjale kui töötajale.
Iseõppiv süsteem
Töögraafikute koostamisel tuleb tuleb arvesse võtta palju asjaolusid: kui palju on ettevõttes töötajaid, kui palju neist on mingil ajahetkel saadaval, mis mahus ja kui kiirelt peaks töö kulgema, et tagada ettevõttele plaanide täitumine, edu ja kasum? Kui sellistele küsimustele oskaks vastata tarkvara, ei peaks ettevõtte töötajad sellega ise pead vaevama.
Tarkvara võiks osata tuvastada mustreid ja neist õppida, et ennetada probleeme ja ootamatuseid. Näiteks, kui on teada, et ees ootab suur viiruste periood, oskaks süsteem sellega juba oluliselt varem arvestada. Nii ei jääks töö haiguspuhangu ajal ettevõttes seisma, vaid kulgeks sujuvalt, sest tarkvara teab ette, et tuleb leida asendused. Sellest võidavad ka ettevõtte töötajad, sest nutikam süsteem on ühtlasi ka paindlikum ning toob vähem ootamatuseid.
Kui tarkvara on selgeks õppinud ettevõtte töövooga seotud riskid ja trendid, on see ettevõttele justkui garantii, et kõik töötab ka keerulistes oludes.
Juhus või trend?
Kuna tööajaarvestusega seotud muutujaid on ettevõtetes tohutult palju, on nende kõigiga arvestamine praegu veel võimatu. Kui ettevõtte personal koostab enam-vähem hästi toimiva graafiku, ei saa me kunagi teada, kas see kukkus juhuslikult hästi välja või suudeti tõepoolest oluliste teguritega hästi arvestada. Iseõppiv tarkvara annaks aga kindlustunde ja teadmise, et tööajaarvestus pandi paika parimal võimalikul kujul.
Tarkvara koostatud tööajaarvestuse süsteemis saab tulemusi hiljem analüüsida ja tuvastada neis kõik head ja vead. Seda, kas süsteem toimib hästi või mitte, näeb ühtlasi ka ettevõtte tulemustest ja töötajate rahulolust.
Osa otsustusprotsessist võiks olla automatiseeritud
Kui ettevõttes on kasutusel mõni korralik multifunktsionaalne töökorraldustarkvara, saavad töötajad teha graafikutes jooksvalt ise muudatusi. Töötaja saab paluda süsteemi kaudu vaba päeva, vahetuse ümber tõstmist või asendamist, aga praegu peab selliste avalduste kinnitamisega tegelema personal.
Mõne suurema ettevõtte puhul pole see naljaasi, sest 400-500 töötaja puhul tuleb selliste avaldustega tegeleda iga päev. See tähendab pidevat graafiku muutmist, arveldamist ja planeerimistööd, mille eest võiks hoolt kanda ka tarkvara. Siin tuleb mängu tehisintellekt, mille abil saaks graafiku muutmisega seotud otsused suures osas automatiseerida. Selleks tuleb süsteem treenida iseõppivaks, et see oskaks otsustada, millisel juhul saab avalduse rahuldada ja millisel mitte.
Automatiseerimise kitsaskohaks on see, et ettevõttes töötav inimene teab alati rohkem kui tehisintellekt ja oskab arvestada asjaoludega, mida ei ole praegu võimalik tarkvarale selgeks õpetada. Samas on võimalik teha süsteemile selgeks vähemalt mingi osa otsustusprotsessist ja kui avaldus jõuab lõpuks otsustaja või juhataja lauale, ei pea ta hakkama kuskilt veel juurde küsima või asendusi otsima, sest kõik variandid on juba paika pandud. Tal tarvitseb siis ainult otsus kinnitada.
Sarnase eeltöö teevad tänapäeval ära näiteks juturobotid, millel on kaks peamist funktsiooni: saada kõnetuvastuse abil aru, mida küsitakse ja sobitada see info otsustuspuusse, et soovitada järgmisi samme või suunata küsimus personalile.
Turg otsib lahendajat
Nõudlus ja vajadus iseõppiva nutika süsteemi järele on olemas, aga reaalsete lahendusteni pole veel pingutustest hoolimata jõutud. Tänapäeval saadaval ja kasutusel olevad tehisintellektimoodulid suudavad teatud mustreid tuvastada võrdlemisi objektiivselt ja tõhusalt, aga teekond tipptasemel töötulemuseni on veel pikk.
Ektaco tulevikuplaanides on sellise lahenduse välja töötamine sees ning selleks võetakse tõenäoliselt kampa mõni ülikool, et täita üheskoos turul laiutav kitsaskoht.
Ektaco tööajaarvestuse tarkvara CompuAccess kohta leida rohkem infot siit.